Nikah Ketika Belajar:Review



بسم الله الرحمن الرحيم

Dalam post yang lalu beberapa hari lepas,ana telah menceritakan satu peristiwa tentang cinta seorang lelaki dan wanita, yang bukanlah orang lain melainkan kakak dan abang ipar ana sendiri.Jika anda belum membacanya boleh [klik di sini]

Alhamdulillah,soalan yang ana paparkan di bahagian akhir artikel mendapat sambutan yang cukup baik,mungkin antara komen terbanyak(dan terpanjang) sejak ana mula berblogging.(11 komen.okay ape)

Soalannya ialah: Nikah ketika belajar:galakan atau 'makruhan'?

Dan komen pertama yang ana terima ialah,


Stopper said...

"awat hang letak nama aku kat atas nu hah? aha"


tidak lain hanyalah sebagai tanda penghargaan kepada anta yang mengesyorkan ana menulis post ini.=)

dan komen seterusnya,


ummufayyad said...

"em..galakan atau makruh?
bg ana..terpulang lah..
kalu nk awal...cptkanlah..
ikut keadaan..
ikut keutamaan..
apapun..nice post..hehe.."


ummufayyad memberi jawapan yang mudah dan tidak cuba menyebelahi mana-mana pihak.ikut keadaan dan keutamaan=itu yang penting.

seterusnya,


.rai.di.sini. said...

"hukum nikah jatuh bergantung pada situasi. bru bicang ngn classmate smlm *hoho* . btw, ilmu sblm nikah itu penting :) "


rai.di.sini juga memberi jawapan yang seimbang berdasarkan brainstorming dengan rakan sekelasnya secara kebetulan,selain turut menekankan bahawa jika ingin bernikah,mestilah mempunyai ilmu tentang munakahat dan yang berkaitan.kemudian ummu menambah,


ummufayyad said...

"btul..hal nikah nie bukannya main2..
bukan nikah utk shari dua..tapi slama-lamanya..
ia memerlukan ilmu dalam rumah tangga..

carilah ilmu itu dahulu.. "


ummufayyad menyatakan sokongan kepada rai.di.sini terhadap kepentingan mempunyai persediaan yang baik dan terancang,khususnya dalam bab ilmu.

pasangan yang ingin berkahwin juga perlu serius dalam hal ini.


Nurul Izzah said...
""Tapi aku pun sebenarnya tidak pasti siapa yang lebih menakutkan,kerana dua-duanya saling bersaing." Yes we do...hohoho...=P

Nikah ketika belajar...? Depends, semua ni dh ketentuan Allah, xkiralah ape perkiraan dan keinginan kita, semuanya dah tersurat dan pastinya apa dr Allah itu adlh yg terbaik untuk kita.Yg pntg, Iman, Ilmu, Amal, dan restu ibu bapa~Wallahua'lam..."


nurul izzah,kakak ana sendiri turut memberi komen dan bersetuju terhadap statement ana(tak sangka~).segala yang berlaku adalah atas qadar Allah yang semestinya yang terbaik,menurut kak izzah.

arigato(bukan nama sebenar) menambah lagi soalan dari sumber yang mungkin pernah dibacanya dari mana-mana 'keratan akhbar',


arigato said...

"ad baik dan buruknye nikah time study...tp ad fakta mengatakan anak kurang bijak apabila bernikah pada usia lewat(28 taun ke atas)..apa benar kenyataan ini?.. "


dia juga memberi perolahan yang ana mudahkan seperti ini; "jika sekiranya fakta tersebut benar,maka percepatkanlah urusan pernikahan".
setakat ini belum ada sesiapa memberi jawapan yang direct.


asyiqin aiman said...

"bagi ana..
x kisah sama ada semasa atau selepas belajar sebab ianya bergantung kepada kemampuan dan yang tersurat untuk seseorang itu...
kemampuan tidak bermakna pada kewangan semata ianya merangkumi semua aspek..
memetik kata2 ustaz ana... kita kena tahu apa tujuan kita nak kahwin..sebab sesetengah orang hanya fikir untuk menghindari zina, menghalalkan yang haram,menambahkan zuriat and bla100x..
tapi mesti ada tujuan lebih istimewa yang membezakan perkahwinan Islam dengan yang lain2...
-sekadar berkongsi pendapat- "


asyiqin aiman pula menekankan perkahwinan mesti mempunyai tujuan yang besar,bukan sekadar menurut fitrah manusia.

dan perbincangan menjadi semakin hangat dengan komen ini,


Anonymous said...

"bg saya, tidak ada yg salah bila nk bernikah semasa beljar, ade baik dan buruknya, tapi rasenye byk lg yg baik dari yg buruk.. tapi ilmu pun penting..
terpulang kpd individu tu sendiri bgaimana die nk menguruskan hidupnya, yg penting mendapat redha ibu bapa dan Allah yg utama.

cuma kat sini nk tye, bila saya baca apa yg saudara tulis,

"abang dah target kak iman sejak 1st year lagi"

really??macam tak percaya.

"err,camne tu?"

"emm,tak taulah.bila abang da nampak kak iman,abang terus cop.tapi kak iman tak tau."

ok,fine.. lelaki bolehla nk bercop2.. mcm mana pulak dgn wanita???? saya rasa wanita ni agk tebatas. "

anonymous memberi pandangan bahawa berkahwin ketika belajar lebih baik,menurut pertimbangan bahawa lebih banyak kebaikan dari buruknya.anonymous turut mempersoalkan jika wanita mempunyai hak yang sama dalam memilih lelaki kerana dari segi ratio,wanita sememangnya terbatas.

lantas anonymous yang lain membidas,


Anonymous said...

"Really!!!!
wanita pon bleh cop skali. mcm khadijah dgn rasulullah...wallahualam

-leading man- "


anonymous yang kedua,leading man menyebut bahawa perempuan mempunyai hak yang sama melalui percontohan sayidatina khadijah dan baginda saw.

dan anon pertama kembali memberi komen,


Anonymous said...

"erm....
so boleh la?????
okay! contoh yg -leading man- bagi semasa zaman rasullullah, tapi zaman sekarang yg semestinya x seperti itu,wajarkah??? saya masih tak boleh menerima kaaddan bercop2 nih?? afwan..
boleh x sesapa bagi pro n contranye??? dan terangkan mcm mne cop ni???ape hukumnya?? tidakkah perkara ni akan mengganggu hati si lelaki ataupon si wanita terbabit yg membawa kpd zina hati???

satu lg soalan,contohnya ye.. boleh tak seorang wanita tu meluahkan rasa hatinya kpd seorang lelaki, yg pada asalnya wanita tersebut hanya mahu memzahirkan bahawa dia nak "cop" si lelaki ni??? tapi selepas itu, si wanita ni langsung tak berhubung dgn lelaki tersebut dan cuba untuk jauhi sgl jnis zina termasuk zina hati yg sgt ssh untk di elak, maksudnya, si wanita tersebut serahkan sgl2nya pd takdir.. sng kata wanita ni bg hint je la kat lelaki tersebut,selainnya die reda..tapi malangnya si lelaki ni x fhm dan xnak amik tahu, ape wanita ni patut buat?? dan wajarkah tindakan wanita tu????

pandangan kalian???... "


anonymous yang pertama membalas komen leading-man,bahawa kaedah 'bercop' tidak relevan untuk dilakukan pada zaman ini,khususnya buat wanita.selain itu,anonymous ingin mengetahui kaedah yang paling sesuai buat wanita yang berkenan terhadap seseorang lelaki tanpa melanggar syariat dan hukum-hukum islam.

dan komen yang terakhir dari arigato,cuba menjelaskan dan menjawab soalan anonymous seperti berikut,


arigato said...

"saya nak menjawab persoalan anonymous....pertama,saudari ad ckp wajar atau tidak tindakan wanita tersebut...mmg wajar..itulah yg dianjurkan dalam islam untuk meluahkan perasaan kepada seseorang jika kita suka kepada nya..ini adalah bagi mengelakkan zina hati..yg kedua,sebelum berbuat demikian kita mestilah melakukan solat istkharah dahulu dan tanya kepada org2 yg berpengalamn...minta pendapat dyorang..sebab kita kena berfikir panjang tujuan kita meluahkan perasaan trersebut adakah skadar luahan atau akan diakhiri dengn perkahwinan...dan lebih bnyk perlu bergantung harap dan bertawakkal kepada Allah..ada kata2 yg berbunyi jodoh tidak perlu dicari...jodoh sudah ditetapkan oleh Allah...kita sendiri perlu mencintai Allah dan Rasul sebelum mencintai makhluk biasa..kemudian Allah akan mencampakkan dalam hati kita kasih sayang yg sebenarnya..yg terakhir,..mmg btol kita tidak boleh menafikan perasaan itu..dah nama manusia mesti ada perasaan cinta kepada seseorang..tp perlu lah biasa sahaja..tidak terlalu berfikir tentang perkara tersebut melebih lebih..ini akan merosakkan iman kita sendiri...yg lainnya terserahlah kepada Yang Maha Memberi dan Menganugerah..wallahualam"

Bagi ana(personally) jawapan ini sudah cukup baik menjelaskan kedudukan seseorang insan,khususnya wanita dalam kes ini untuk mencari lelaki yang ingin dijadikan pasangan hidup.Wallahua'lam.Syabas arigato!(kawan seperjuangan yang ana kenali,dan not me for your information,in case if you think that it is me using another id) ^_^



Konklusi Nikah Semasa Belajar:


sememangnya dalam islam,berkahwin bukanlah wajib,tetapi sunnah yang amat dituntut.Cuma isu ini menjadi tanda tanya kepada ikhwah dan akhawat, andai nikah itu dilaksanakan semasa melanjutkan pelajaran.

tujuan ana menulis post ini tidak bukan hanyalah bertujuan memberi pendedahan terhadap isu nikah semasa belajar kepada rakan-rakan yang generalisasinya mempunyai status yang sama dengan ana=belum berkahwin.Rata-ratanya memberi jawapan yang boleh ana konklusikan;


'tidak salah,tapi dengan syarat-syarat tertentu'


Konklusi Keseluruhan:

Bukan keupayaan ana hendak memberi ulasan lanjut mengenai perkara ini.cukuplah sekadar had yang ana mampu.Ana juga pelajar seperti antum.

Perlu diingatkan lagi sekali bahawa ana bukanlah faqih dalam ilmu ini,tetapi sebagai seorang islam,seharusnya kita mengetahui asas-asas utama ilmu agama yang menjadi fardhu ain bagi setiap muslim,termasuklah ilmu munakahat.

Dan alhamdulillah,berdasarkan komen-komen yang ana terima,jelas mereka mempunyai asas agama yang baik,dan perlu diingatkan mereka semua bukanlah ustaz,ustazah mahupun guru agama.Inilah yang sepatutnya diterapkan dalam setiap insan bergelar muslim.Dan usaha(mendalami ilmu fardhu ain) ini boleh direalisasikan hanya dengan kemahuan individu itu sendiri akhirnya,walaupun dengan inisiatif dan pelbagai usaha dari pihak lain.


Akhir kalam,firman ALLAH dalam kitab suci al-Quran
Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.
Dan barang -siapa yang bertakwa kepada Allah, niscaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya.
dan barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, niscaya Dia akan menghapus kesalahan-kesalahannya dan akan melipat gandakan pahala baginya.

(QS.At-Thalaq:2-6)
love this moment =)


Barakallahu fikum~


















Ulasan

  1. "nurul izzah,kakak ana sendiri turut memberi komen dan bersetuju terhadap statement ana(tak sangka~)" haha...now u know ur sisters' real self...=P
    All the best Adib, miss u already...

    BalasPadam
  2. nice post!
    erm.. regarding "main cop2". rasenye tak pelik kalau perempuan nak cop laki2. Abang kepada kawan ana juga dilamar oleh perempuan(& alhamdulillah dah selamat bina masjid). Kisah Ali r.a & Fatimah r.a pun lebih kurang camtu juga kan? ;)

    -"Memanglah jodoh & pertemuan itu ketentuan tuhan,namun kita mesti b'usaha untuk mendapatkannya"- Ali r.a

    BalasPadam
  3. woi adib,
    kahwin ada byk hukum kot...
    wajib klo ko dh tak tahan...
    sunat jika suma syarat2 dh cukup...
    dn haram klo ko tak lengkap syarat2 tuh
    sja nk add in info~

    BalasPadam
  4. @kak izah:insyaAllah..;)

    @stopper:yup.konsep perempuan menikahi lelaki adalah sunnah dan tiada kesalahan pdnya.pepatah melayu,'perigi cari timba' bukan lah satu peribhs yg baik krn seolah sesuatu yg negatif dan tidak baik.

    @rahmann:yes betul2.ada 5 hukum.dan hukum asal berkahwin adalah sunnah(tidak wajib tp digalakkan).
    jzkk 4 the reminder:)

    BalasPadam
  5. saya yg komen hari tu (anonymous)
    ~syukran saudara adib, sedikit sebayak menambah pengetahuan dan mengembangkan pemikiran kita semua..harap usaha seperti ini dapat diteruskan dengan isu-isu yg lebih bermanfaat.

    *saya adalah sahabat saudara adib di maahad hamidiah, dan skrg meneruskan pengajian di bumi Malaysia shj..tujuan saya mengeluarkan persoalan sedemikian krn mahukan sesuatu yg dpt sya jadikan hujah kpd student2 di Malaysia yg mne pd waktu ini di tempat saya, mereka sebahagiaannya, tidak ambil endah dan sensitif tntg adap2 ikhtilat.

    syukran! barakatillah~ bitaufiq wannajah fi misra~ =)

    BalasPadam
  6. aiwah,syukran kerana sudi mengambil bhgn menyumbang dlm penulisan ini,sedikit sebanyak membuka ruang perbincangan.jgn mengharapkan sesuatu yg extraordinary sbb ana pun insan biasa.
    semoga Allah memberkati enti dlm apa jua urusan kebaikan.InsyaAllah=)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

The Legend of Kagutaba Village

Intifada al-Aqsa: Peristiwa, sebab dan kesan

The perks of doing elective posting.