This is Bibliotheca Alexandrina


بسم الله الرحمن الرحيم
-Assalamualaikum-

Ever heard of Bibliotheca Alexandrina?

Is it a name of a people?Or an animal?or something related with Alexandria?

Well,the last one is not incorrect,just NOT GOOD ENOUGH!!

 (i know,totally childish with above sentences)

Sepanjang 2 minggu yang telah berlalu, sebagai anak-anak muda yang free dan takde kerja,maka kami pun bergolek-golek di sekitar kota Iskandariah yang subur dan penuh sejarah silam.

Banyak je tempat yang kitorang dah explore(as newcomers),jadi alang2 ana akan compilekan sekali semua gambar yang diambil semasa kami berada di tempat-tempat berikut.



Alexandria Library  




looking for something?

me and the history of cifilization

an old printing machine i guess

some kind of doll or somethin

free wifi,but need to register laptop first

macam matrix pun ade si ex matric nih

modern and stylish


the chosen one~lol

the 1st three

Yeah!


bangunan bersebelahan library,x smpt ziarah~

tidak jauh dari perpustakaan

hensem dengan background yg lawa
di dalam library-3 genih per person
setakat pengetahuan yang kami dapati,Library Alex ni atau Bibliotheca Alexandrina,adalah antara merupakan perpustakaan yang tercantik dan terkenal di dunia,bukan sahaja kerana rekabentuknya,tetapi ia juga memuatkan JUTAAN buku pelbagai jenis dan genre,ada internet free,ada 4 muzium iaitu 'antiquities','Manuscripts','Sadat' dan 'History of Science'.so, so far enough to make you "WOW"?ok ade lagi!

Ada Planetarium,ALEXploratium untuk kanak-kanak ribena,Culturama yang agak stylo,VISTA(The Virtual Immersive Science and Technology Applications system), 8 bahagian pusat kajian, 4 galeri,ada Conference Center dan Dialogue Forum gak kalo nak gaduh ke apa dan 15 pusat pameran yang merangkumi pelbagai bidang.Haaa hebat kan?

Tak heran lah kalau 1.5Million orang boleh datang sini setiap tahun,which is quite large number as a fact that it's a LIBRARY.

btw,kalau tetiba korang punya plane terhempas kt alex dan terasa nk melawat library ni,ia hanya dibuka dari pukul 9am-4pm dan ditutup pada hari Ahad.kedudukannya agak strategik di tepi laut dan kenderaan awam seperti teksi,tramco dan bas adalah merupakan pengangkutan darat yang mudah didapati untuk ke perpustakaan.

sekian,Barakallahu fikum:)

to be continued,Trip to Ma'moorah(historical castles and mesmerising beaches)



Ulasan

  1. untunglah sampi sana awal boleh explore tanah alex da eh. =)envy.haha *JOKE.

    BalasPadam
  2. wow..untung laa...ak kat sini x dpt merase lg tmpt2 bes...ley la tlg ak pusing2 nnti...

    BalasPadam
  3. @izyan:alhamdulillah la kpt suruh dtg awal.student mara dtg 4hb kan?agak rushing la korg nnt.selamat berkejaran haha:)

    @ammar:haah mmg xde tmpt best kt alex ni utk ko merasa,kan ajk perumahan aka ammar ibn faris?;)

    BalasPadam
  4. Adib! Rindu kat korang dahhhh. MasyaAllah,best gile kat sane..

    BalasPadam
  5. @stopper:we miss u too my friend.huhu.best tu mmg la tp kejap je.lagi penting kita x lupa tujuan kita kt sini supaya x tersasar dari destinasi yg ingin dituju insyaAllah:)

    BalasPadam
  6. Jauh berjalan luas pandangan...ambil ikhtibar dari yg baik mahupun yang buruk untuk lebih mematangkan diri. Penting tanamkan dalam minda tujuan ke sana untuk menimba ilmu Allah dan jadi hambaNya yang terbaik. Jaga solat, jaga akhlak dan jaga kesihatan k...umi

    BalasPadam
  7. insyaAllah umi adib akan buat yg terbaik!pray for me dan adib sentiasa mendoakan kesejahteraan umi,abah,kak iman,kak izzah,iffah afiq dan abg ilman serta abg imran,Nyai dan all unmentioned.miss u all:)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

The Legend of Kagutaba Village

Intifada al-Aqsa: Peristiwa, sebab dan kesan

The perks of doing elective posting.