SEJARAH itu BENAR..BENARKAH?

Peristiwa ini berlaku beberapa minggu sebelum peperiksaan percubaan SPM 2010,di mana aku sedang mengulangkaji subjek Sejarah bersama beberapa orang geng F5 di Bilik Operasi BADAR, termasuklah FAIZ JOHARI,seorang yang petah berdebat dan bijak bermain hujah,tapi itulah kelebihannya; tidak ingin KALAH!
"Faiz, ak dah lame da terpikir menda ni,tapi skrg br terpikir nk cakap,ko minat x nak dengar?"

"Ape die?"tanya Faiz sambil membaca buku teks Sejarah f5.

"Ko x rse pelik ke macam mana manusia zaman dulu melalui zaman batu, padahal NABI ADAM AS adalah manusia pertama yang diciptakan ALLAH? Bile aku bace buku ni,aku rase pelik..Manusia berxxxxx? X da pakaian, xknla NABI ADAM hidup dengan HAWA and family camtu??"

"Emm, mungkin sebab ALLAH x mensyariatkan manusia untuk menutup aurat?"

"Tapi ISLAM mewajibkan manusia menutup aurat? Kalaupun ISLAM belum ada mase tu, takkan sampai x bertamadun langsung.Bukan ke ALLAH da mengajarkan ilmuNYA kepada ADAM??Yang bermaksud termasuklah hidup secara berTAMADUN?"

"Yela, cube tengok care umat2 terdahulu solat,kan berbeza?Puasa dia and bentuk2 ibadah tu pun berbeza.Termasuklah syariat untuk menutup aurat. Mungkin care dia menutup aurat pun berbeza.."

"Tapi,..bukankah manusia ni diciptakan nafsu?Mana mungkin nafsu tu berubah? Takkanlah dulu tengok aurat tertentu x rse pape, tetibe je skrg, bukak sikit je habis."

"Yela,kalau macam tu manusia kenela tutup aurat,bkn macam haiwan.Maksudnya ALLAH ajarkan NABI ADAM supaya hidup bertamadun dan tak tutup aurat."

"Tu la yang aku cakap td!Jadi fakta bhw manusia dulu x bertamadun salah la kan?!Tidak wujud ZAMAN BATU! Sape la  yang tulis buku nh."

"Orang kafir da memanipulasi sejarah dunia. Jd, benarlah bak kte pepatah- belajar untuk spm."

Sebenarnya perbincangan kami pada malam itu agak panjang dan buku sejarah yang dipegang tidak berubah muka surat selama sejam. Perdebatan yang dijangka tidak berlaku sangat (adela sikit2).

Goerge EntahKemana-"Sesiapa yang melupai sejarah ,xkn mengulanginya lagi kerana sejarah yang dipelajari itu sendiri tidak benar"

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

The Legend of Kagutaba Village

Intifada al-Aqsa: Peristiwa, sebab dan kesan

The perks of doing elective posting.