Catatan

Syria:Pondering's Deficiency

Imej
بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum, Alhamdulillah Imtihan Semester 1 yang dilalui penuh debar dan serius akhirnya tamat. Dan setiap penamat Peperiksaan akan disusuli dengan cuti,sebagaimana UPSR,PMR dan SPM. Cuma nak bertanya,kalaulah hidup di dunia ini adalah imtihan kita,rasanya selepas tamat imtihan ni boleh cuti ka? Jawapan:Let's see lah how much we concern about our 'exam' and how we prepare for it.Study hard,study smart,only fools would make this life as their permanent holiday. "jgn leka sangat bercuti.tiada istilah cuti utk seorang hamba. dan doa kita,jangan pernah terhenti"-Dr IbnBakr Okep,itu untuk muqaddimah ana pada kali ini.Isu besar yang ingin dibentang kepada sahabat-sahabat semua adalah isu yang melibatkan ummah,isu yang ana pasti semua tahu,dan harapnya semua cakna akan tragedi yang melanda umat manusia di sana,khususnya rakyat Syria yang majoritiny adalah Islam Sunni. Apa yang berlaku sebenarnya? SERDANG – Syeikh Dr Khalid ...

Bekerja dan Belajar:Reviewed

Imej
بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum, Seperti yang antum dah maklum,kali ini topik perbincangan kita adalah berkaitan dengan post yang lalu, klick here . Alhamdulillah ana ada menerima beberapa respon dari sahabat-sahabat yang sudi berkongsi pandangan mereka.Soalannya:BEKERJA DAN BELAJAR,RELEVANKAH? fateh moq: tade idea sangat. tapi di tmpt ku tinggal ini tak digalakkan untuk bekerja. but bila kerja, kene make sure tak mengganggu pelajaran, sebab kita diamanahkan untuk belajar, and belajar itu pun sebenarnya boleh dianggap kerja sebab kita disponsor. yakni dibayar untuk belajar. Jadi, pendapat ana, kalo kerja tu tak mengganggu pelajaran. takpe. adib:betul-betul.memang setuju.kerja?OK! Rayyan mz: bekerja sambil belajar?? ana rasa ok je asal tak ganggu pelajaran dan tak menjadikan kita bermalasan utk program tarbawi..apa pun kena igt belajar no 1 tapi dakwah bukan no2..itu yg senior ana selalu nasihat..smelah dlm konteks ni jugak..tp apa2pun kena igt bekerja sambil belaja...

Bekerja dan Belajar

Imej
بسم الله الرحمن الرحيم Assalamualaikum, InsyaAllah minggu ni ana nak cerita sikit pasal KERJA. Bila cakap pasal kerja,ana saja nak story sikit pasal pengalaman bekerja masa kat Malaysia dulu.Kerja yang dimaksudkan kat sini ialah kerja bergaji lah of course.^^ Bermula dari Sekolah Kalau nak cerita sejarah kerja ni memang dari sekolah menengah ana dah start.Minat tu datang secara paksa bila ada abang senior,Hazman yang pegang biro Ekonomi Badar kat Maahad Hamidiah tahun tu memang kaki berniaga.Setiap malam Isnin dan Khamis(hari puasa sunat),kami yang kuli-kuli kecil ni(Amzar,Muizz and the gang) akan diminta menjual air kotak dan air tin di DM(Dewan Makan) untuk kawan-kawan. Kadang-kadang habis,selalu,tak habis. Petang kami akan beli ais,isi dalam kotak besar,masukkan air kotak,jual,then simpan balik dalam bilik gerakan badar,duit hantar kat Hazman.Kalau nasib baik dapatlah makan nasi lemak Ustaz Zul malam tu.Ana sendiri pun ada bukak business sendiri.Biasa kalau balik bermalam,a...

Cinta itu priceless,bukan price-less.

Imej
بسم الله الرحمن الرحي Cinta itu priceless,bukan  price-less Memang,ana rasa sesiapa yang baca tajuk post ni, pasti dengan mudah akan faham, 'cinta itu tidak ternilai' wah,terbayang-bayang detik romantis bersama kekasih hati.. berjalan-jalan di taman langit ketujuh disulami kehangatan cinta.. terapung-apung di angkasa diterangi bulan purnama..tak pun dalam versi lain,berlari-lari (slow motion) di atas pelangi..waahh~~ -________-'' CUT!! (status:Astaghfirullah.sampai kiamat pun masyarakat islam tak ke mana kalau filem-filemnya berhantu,bergaduh,be'racing',berzina dan berlawak jenaka.di mana Allah?) malangnya,imaginasi cinta ini belum cukup priceless, jauh sekali ingin mencapai nilai tersebut. ---------------------------------- Tapi,bila cinta dikaitkan dengan term 'cliche', insan Rabbani ,pasti ramai yang 'eh?ada pulak kaitan?' 'ni bukan misi dan visi sekolah ke?' 'macam faham,tapi blur-blur sikit...

Pendek tapi lama sikit

Imej
بسم الله الرحمن الرحيم Terasa rindu pula keluarga nun jauh di sana. Jom mai tengok video sama-sama sat.Memang post ni pendek,tapi lama sikit. P/s:this video was made for my sisters's wedding and was shown live during d-day.so you are now watching a very exclusive video.hoho^o^ Enjoy:) or copy this link:)  http://www.youtube.com/watch?v=V4haJThGkMc #exam mood.will be active after the examination on Monday.Wishing you guys all the best of health and able to answer those papers successfully.Don't stop making Du'a and pray.Hoping that Allah will grant our supplication.Amin. Barakallahu fikum ^_^

Allah is very specific,even before you knew it!

Imej
بسم الله الرحمن الرحيم Tadi baru habis menelaah embriologi.Banyak betul perubahan-perubahan dan nama struktur-struktur yang perlu dihafal, seriously .Pada mulanya memang berniat nak baca balik lecture terakhir berkenaan folding of the embry o sahaja ,diulangi, 'SAHAJA' ,tapi sebab proses ni pun adalah kesinambungan daripada peringkat-peringkat penciptaan bayi bermula dari Fertilization [1] ,Cleavage [2], Implatation [3] , 2nd Week Development [4] ,3rd Week Development [5] , Embryonic Period [6], kemudian diselangi beberapa medical term seperti Placenta Previa [7] , Decidua [8] ,Chorion [9] dan Chorionic Villi [10]  yang belum dikuasai sepenuhnya,maka nak tak nak kenalah revise semula-__-' -memang tak elok study last minute,seriously- Dan  buat sesiapa yang faham,pasti akan diakui bahawa proses embriologi adalah proses yang amat spesifik dan tidak mungkin ada saintis dan doktor yang mampu melakukan sesuatu yang setanding dengannya.Ana rasa Keith L.Moore [11] dah fah...

Dakwah Silang Jantina?

Imej
بسم الله الرحمن الرحيم Pengenalan usaha DAKWAH itu tiada masalah,malah amat dituntut bagi setiap manusia bergelar muslim.Tapi,bagaimana pula dakwah kepada mereka yang bukan mahram kita? Kisahnya macam ni.. Ana pernah 'didatangi' seorang sahabat lama di facebook(yup facebook:connecting people).Kami berchatting bermacam perkara;cerita-cerita lama,diselangi smiley sana sini,borak tentang pengalaman di negara orang dan sebagainya. Dan dari luar menjadi semakin dalam,yang tersirat semakin tersurat.Memang benar,bertaaruf adalah langkah pertama ukhwah dibina.Sahabat ana ini pun turut menceritakan pengalamannya belajar di luar negara,dan cabaran-cabaran luaran dan dalaman yang dihadapi,terutamanya pergaulan dengan perempuan,sehingga dia menaip,"Cuak gila aku!!"nak dikatakan ketakutan,lebih tepat,kerisauan menghadapi kesan buruk jika terus terdedah dengan biah tersebut sepanjang tempoh menuntut di luar negara begitu terkesan pada dirinya.Maka terdetik pula di hati ana un...