Buang sampah

Bismillah.

Arab suka buang sampah merata-rata.
Aku tidak kata semua, tapi kalau Arab pembersih sudah pasti Mesir tidak akan kotor seperti yang kita lihat hari ini. 

Kalau aku nampak ada arab buang sampah merata tempat, aku kata, "Kau muslim?"

"Ya"

"Kenapa kau buang sampah merata-rata?"

"Suka hati akulah, nanti ada pekerja kutip."

Jika dia muslim maka aku akan kata "bersih itu sebahagian dari iman". Jika bukan muslim aku akan kata "Malu kamu kata ummud dunya, di mananya kalau kebersihan pun ke laut?"

Aku berazam, jika aku nampak lagi arab buang sampah depan aku, aku akan kata sedemikian. Aku tidak peduli jika dia masih degil. Yang penting i've done my part as the civil society. Anda bagaimana?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

The Legend of Kagutaba Village

Intifada al-Aqsa: Peristiwa, sebab dan kesan

The perks of doing elective posting.