Tadabbur ringkas

43:52

أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هَٰذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ

Bukankah aku lebih baik dari orang yang hina ini dan yang hampir tidak dapat menjelaskan (perkataannya)?

---

Dialog di atas dilontarkan oleh Firaun kepada pengikutnya, untuk mempengaruhi mereka. Firaun menampakkan kepada pengikutnya kelebihan yang dimilikinya dan kelemahan yang ada pada Nabi Musa as.

Ini adalah satu cara politicians yang membuat 'character assassination'  terhadap lawannya untuk mendapatkan sokongan. Ia adalah amalan tradisi sejak zaman firaun lagi. Kata kata firaun yang memukau ini sedikit sebanyak mempengaruhi keputusan dan stand pengikutnya sehingga mereka tidak setia kepada kebenaran.

Mereka tidak melihat kepada isi kandungan mesej yang ingin disampaikan oleh Nabi Musa as, sebaliknya menjadikan kekurangan kepada nabi Musa sebagai fokus.

Begitulah kita dapati sebahagian masyarakat yang kita ketemui telah pun terpenjara minda mereka. Mereka melihat kepada luaran seseorang yang membawa risalah. Sehinggakan mesej mesej yang begitu indah dari al Quran dan as Sunah dikesampingkan.

"Kamu nak nasihat nasihat ni, ada sijil tak? "

" Ala, cakap pun pelat, nak tegur aku.. "

" Baju pun berkedut kedut, nak ajak aku baca Quran plak... "

Begitu dan begitu.

Buat yang terus tegar menyampaikan firman firman Allah swt, bersabarlah di samping memperbaiki kekurangan kekurangan diri. Sesungguhnya kalian adalah  Musa dalam hal ini!

#Muassis

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

The Legend of Kagutaba Village

Intifada al-Aqsa: Peristiwa, sebab dan kesan

The perks of doing elective posting.