Last but Not Least

Assalamualaikum warahmtullahi Wabarakaatuh

InsyaAllah,ini adalah merupakan pos ana yang terakhir sebelum bergerak ke CFS IIUM di Petaling Jaya,esok.(30 Mei 2011)

Sebenarnya ana kurang pasti hendak meletakkan apa-apa isu utama dalam pos kali ini,memandangkan tidak banyak perkara yang signifikan untuk ditulis.Ana juga turut meminta pandangan sahabat-sahabat ana,dan,setelah ana memulakan penulisan,mencurah-curah idea turun ke dalam fikiran.Alhamdulillah.

Isu Golongan Kafir Yang Menghina Ayat-Ayat ALLAH.





Ana yakin,ramai dari antum semua maklum berkenaan kewujudan sebahagian golongan di dunia ini yang suka menghina,mencemuh,merendahkan serta perlakuan-perlakuan yang cuba menjatuhkan martabat Islam.

Paling hampir,di media-media seperti blog,youtube dan facebook yang sinonim dengan kita- telah dijadikan medium untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang ana sebutkan di atas.Antara contoh yang dapat ana sertakan ialah link-link di bawah ini

http://adibahahmed.blogspot.com/
www.makcikhajjahsittalwuzara2u.worpress.com
http://www.facebook.com/pages/Persatuan-Gay-Malaysia-Kebangsaan/333736737570
http://www.facebook.com/pages/Allah-is-a-Criminal/207614655915996


Mengenai hal ini,ALLAH swt ada sebutkan dalam al-Quran ayat 140:




Dan sesungguhnya Allah telahpun menurunkan kepada kamu (perintahNya) di dalam Kitab (Al-Quran), iaitu: apabila kamu mendengar ayat-ayat keterangan Allah diingkari dan diejek-ejek (oleh kaum kafir dan munafik), maka janganlah kamu duduk (bergaul) dengan mereka sehingga mereka masuk kepada memperkatakan soal yang lain; kerana sesungguhnya (jika kamu melakukan yang demikian), tentulah kamu sama seperti mereka. Sesungguhnya Allah akan menghimpunkan sekalian orang manufik dan orang kafir di dalam neraka jahannam.


berikut adala
h tafsir yang ana dapatkan dalam bahasa Inggeris:
Allaah says concerning the one who sits with those who are speaking of kufr and falsehood:
“then sit not with them, until they engage in a talk other than that” [al-Nisaa’ 4:140 – interpretation of the meaning]

al-Tabari said: this aayah clearly indicates that it is not allowed to sit with the people of falsehood of any kind, when they are indulging in their falsehood. “(but if you stayed with them) certainly in that case you would be like them” [al-Nisaa’ 4:140 – interpretation of the meaning].

Ibn Katheer said: i.e., you would be like them in sinning.

According to a hadeeth narrated by Jaabir, the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said:
“Whoever believes in Allah and the Last Day, let him not sit at a table where wine is being served.” (Narrated by al-Tirmidhi, al-Adab, 2725; classed as hasan by al-Albaani in Saheeh Sunan al-Tirmidhi, 2246).

The commentator on the hadeeth said: even if he does not drink with them, it is as if he is approving of their evil action.

So it is not permissible to sit with them or to converse with them, even if one does not drink, because if he does that he is like a silent shaytaan (devil).

If you see them, then you have to denounce them for that, and if they do not respond then leave them and keep away from them. We ask Allah to keep us safe and sound. May Allah bless our Prophet Muhammad.

InsyaAllah:)
jika inginkan lebih pencerahan bolehlah merujuk kepada mereka2 yang alim dan pakar berkenaan ilmu tafsir.

Filem Tahun Ini: Valley of The Wolves Palestine 2011


Percaya atau tidak,ini adalah kali pertama ana menonton sebuah filem action- movie yang membuat semangat jihad ana membara-bara~!!(masa menonton je la kot;)
Mengapa tidak,jarang sekali ada filem yang secara terang-terangan mendedahkan kekejaman Israel Zionis dan setiap kali peluru menembusi tubuh Yahudi laknatullah,bertakbirlah suara hati Alllahuakbar!!(mak ai hiperbola betul~)
Bukannya ape,filem-filem tempatan dan antarabangsa sudah ketandusan roh, dan maksiat mengatasi manfaat secara totalnya.Alat lebih kita nampak berbanding matlamat.Adegan bercium lebih diingati berbanding pengajaran filem yang ditonton.Berapa kali kita pergi menonton wayang dan iman kita bertambah selepas keluar dari pawagam??
Adakah situasi di mana kita sedang menikmati pop corn dan tiba-tiba,"takbir!!"
"ALLAHUAKBAR!!" bergema dalam pawagam??tidak bukan?


Ana merasakan kita di Malaysia sudah terlalu selesa dengan kesenangan yang dinikmati.Kadang-kadang,mungkin selalu,kita lupa akan mereka yang susah dan menderita di serata dunia-khususnya mereka di Palestin.

Ana juga sering bertanya pada diri;bila lagi kita akan terus begini?Adakah kita ingin mejadi sebahagian dari buih-buih di lautan yang terus-menerus dilambung ombak.
Kemudian,bila dirasakan tidak selamat,kita bersusah-payah menaiki kapal yang sedang tenggelam
.Kapal itu besar,mewah(macam Titanic),dan ramai manusia mengajak kita turut serta bersuka-suka berseronok di atasnya.Itulah sebenarnya kapal yang umat Islam hari ini berebut-rebut untuk menaikinya.

Apapun,ana mengajak antum semua untuk menonton Filem Tahun Ini!! Mungkin ia tidak(dan tidak akan) memenangi Oscar,Cannes dan sebarang anugerah dari Barat,tetapi kesannya sudah cukup untuk diiktiraf dari pihak kita sendiri.Majulah Ummah untuk Islam.



Fethullah Gulen
Nama ini memang tidak pernah ana dengar sehingga beberapa hari yang lalu,apabila ayah ana baru sahaja pulang dari Turki kerana mengikuti program MUBIN selama seminggu di sana.Ayah ana ada meminta ana mencari maklumat berkenaan Fethullah Gulen ni. Dari situ,ana ada jugak lah meng'google' nama beliau di internet,dan ini adalah antara biografi pendek yang dapat ana simpulkan.cesimpul2~;)

Nama Fethullah Gulen mungkin tidak ramai yang kenal lebih-lebih lagi khalayak di Malaysia. Beliau sebenarnya merupakah seorang tokoh pendidikan Islam berasal dari Turki. Gulen dilahirkan pada tahun 1941 dan memulakan karier dakwahnya di Izmir ketika berusia belasan tahun. Gulen menempa nama dalam pendidikan melalui sistem pendidikan dan sekolah yang beliau perkenalkan. Gulen banyak menerapkan pemikiran Baddiuzzaman Said Nursi. Antara ciri pendidikan Islam yang diterap oleh Gulen adalah;


- menggabung sumber tauhid dan Al-Quran dengan bidang sains dan teknologi


- menentang tindakan keganasan yang menggunakan agama


- menegaskan bahawa tindakan serangan ganas bukanlah cara Islam bertidak


- beliau mengelak campur tangan politik


Sunggoh pun model pendidikan dikagumi oleh banyak pihak termasuk negara Barat namun Gulen tidak disenangi oleh pemerintah Turki. Beliau pernah dibicarakan atas tuduhan cuba menentang dan mengguling kerajaan. Namun tuduhan tersebut tidak dapat dibuktikan. Kini Gulen tinggal di Pennsylvania Amerika Syarikat selepas berjaya mendapatkan taraf penduduk tetap.


Semoga dari penulisan ana yang serba kekurangan ini dapat diterima seadanya.Sebarang kesilapan hendaklah segera diperbetulkan agar tiada sesiapa yang masuk ke neraka kerana ana.Moga semuanya ke Jannah.Itu doa:)

d(^_^)\/
Peace @ the World
Peace @ Akhirah
InsyaAllah
at the end of the bridge
Its Jannah




Last but Not Least,

Kepada semua rakan-rakan yang sedang dan akan melanjutkan pengajian di peringkat Asasi,Matrikulasi,Persediaan U,Politeknik,IPG,STAM,IPTS dan lain-lain,
teruskan perjuangan hidup.
Ingat,hidup ini sebenarnya UJIAN
belum gagal seseorang selagi dia tidak BERPUTUS ASA.
Ingat,maksimakan usaha kita untuk Ummah
Apapun impian yang kita hajatkan,
itu adalah ALAT untuk mencapai MATLAMAT
Jangan dilekakan dengan alat,sehingga lupa matlamat.
InsyaAllah,matlamat itulah
Bertemu Allah di Syurga dalam RedaNya.

barakallahu fikum~

:)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

The Legend of Kagutaba Village

Intifada al-Aqsa: Peristiwa, sebab dan kesan

The perks of doing elective posting.