Seruan untuk membaca!

بسم الله الرحمن الرحيم

Buku-buku bagus bagi aku adalah harta karun. Banyak buku diluar sana tapi yang berkualiti, kena mencari. Tahun ini aku sasarkan untuk baca 40 buku dari pelbagai genre. Apalagi aku pun baru sahaja check membership di perpustakaan Shah Alam tadi, aku memang dah berdaftar. Aku pun tak ingat bila aku register.

Apapun lagi mudah, tak perlu beli buku, boleh saving untuk masa depan. 10 buku untuk 3 minggu. Impossible nak baca sebanyak itu, bagi level akulah. Jadi aku cuma pinjam 2 buku, God and Man in the Qur'an tulisan Toshihiko Izutsu dan Kita dengan Islam oleh Syed Hussein Alatas.

Tujuan aku baca banyak-banyak ini bukanlah nak tunjuk pandai ke apa, cuma aku rasa banyak sangat khazanah ilmu yang Allah dah turunkan melalui penulis-penulis ini untuk lebih kenal siapa Dia. Sebab aku percaya Dia. Kau tak percaya, kau bacalah buku, jika penulisnya jujur dan amanah, semua akan membawa kau kepada Tuhan. Penulis buku-buku ini adalah seperti guru yang sedang mengajar kau melalui kata-katanya dalam karyanya. Kiranya berguru tanpa guru fizikal. Kau jangan nak timbulkan isu belajar tanpa guru sesat pulak untuk justify kemalasan kau membaca. Aku tak nafikan memang ada certain buku level tinggi memang perlukan panduan. Kalau baca tak faham, tanyalah orang yang faham. Takkan semua nak orang suap. Haha

Sekarang ni mudah ada e-book, audiobook, nak pinjam online pun boleh.

Apa yang aku akan buat ialah setiap buku yang aku habis baca, aku akan post review secara ringkas supaya kau orang pun akan berminat untuk membuka buku tersebut, atau sekurang-kurangnya korang membaca perkara yang berguna (harapnya lah haha!)

Dan aku rasa budaya membaca rakyat Malaysia ni masih ditahap yang menyedihkan. Statistik Perpustakaan Negara Malaysia menunjukkan mahasiswa membaca secara purata 4 buku setahun, sangat jauh kebelakang dibandingkan dengan negara-negara lain.

Jadi nantikan review yang pertama untuk tahun 2018 minggu ini!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

The Legend of Kagutaba Village

Intifada al-Aqsa: Peristiwa, sebab dan kesan

The perks of doing elective posting.