8/40 : Merantau ke Deli - Hamka

بسم الله الرحمن الرحيم

Segala puji bagi Allah penguasa dan pemilik sekalian Alam, salam dan salawat atas junjungan Baginda Nabi (SAW) serta keluarga dan sahabat-sahabat RA.

Ini adalah buku ke-8 yang aku berjaya habiskan pada tahun 2018. Dengan izin Tuhan, dengan pace sebegini aku boleh mencapai sasaran 40 buku.

Dalam keghairahan mengejar kuantiti, yang lebih mustahak adalah pada kualiti pembacaan. Jadi apa yang difahami dan dipelajari kemudian mengubah perspektif, cara berfikir dan tindakan itu lebih baik berbanding membaca 10 buku namun hanya secara surface dan tidak membawa sebarang perubahan yang substantial.

5 pelajaran dari novel ini, mulakan!

1. Kehidupan adalah seperti mendaki dan meluncuri gunung-ganang. Sentiasa bergilir sehinggalah tiba di lapangan datar yang dinamakan kematian. Selepas melalui kesukaran dengan sabar dan susah payah, tiba waktu kesenangan- yang juga ujian, apabila terleka maka akan tersungkur dan bergolek jatuh ke bawah. Hidup ini adalah ujian! Senantiasalah membawa bekal taqwa kemana juga pergi.

2. Adat yang mencelakakan. Hamka berulang kali menyatakan keburukan mengikut adat secara membuta tuli. Adat Minangkabau membebankan suami yang tidak boleh memiliki apapun harta perolehan yang diberikan kepada isteri. Harta suami adalah harta isteri, harta isteri adalah harta isteri. Tiada maksud susah dan senang dikongsi bersama. Adat yang tidak suka apabila lelaki dan perempuan dari berlainan bangsa dan keturunan berkahwin, sedangkan sama-sama Muslim. Kerana dia Jawa, maka dia tidak layak mewarisi harta keluarga. Sebaik mana budi dan perlakuan seseorang, jika dia bukan "orang kita" maka dia tidak akan kita bela apabila tua kelak. Adat-adat ini membawa kepada kehancuran ikatan pernikahan.

3. Orang miskin tiada orang perasan, orang kaya semua mengaku keluarga dan sahabat. Betapa busuknya hati sebahagian orang yang hanya berkawan denganmu kerana kiranya harta dan pangkatmu akan menguntungkan mereka. Namun apabila engkau telah jatuh muflis, mereka yang manis wajahnya itu berubah muram dan berlalu pergi. Seolah-olah tidak kenal lagi.

4. Pernikahan itu urusan yang amat berat. Jika berhasrat memperisterikan atau bersuami maka fikirkanlah dalam-dalam. Dapatkan pandangan dari mereka yang berpengalaman dan dipercayai jujur dan ikhlas mahukan kebaikan kita. Dan setelah menikah itupun ujian akan datang. Apa-apa keputusan haruslah dibincangkan bersama, apalagi urusan besar seperti menambah isteri. Jangan 3 hari sebelum bernikah baru ditanya pandangan isteri!

5. Kata-kata manusia bukanlah bukti cinta, tapi apabila diuji itulah bukti. Watak utama Leman berjanji dengan nama Tuhan dan penuh kesungguhan untuk menjaga Poniem sehingga mati, namun akhirnya dia mungkir. Sekali lagi dia berjanji untuk tidak menceraikan Poniem, namun akhirnya kerana ujian yang datang serta pertimbangan yang salah, dia menceraikannya. Begitu pula sebaliknya, apabila diuji dengan kemiskinan, Poniem sanggup menggadaikan emas perhiasannya untuk menjadi modal perniagaan mereka walaupun tidak diminta suaminya. Itulah bukti. Dengan pengorbanan itulah perhubungan menjadi kuat dan setia.

Itu sahaja kali ini, semoga bermanfaat!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

The Legend of Kagutaba Village

Intifada al-Aqsa: Peristiwa, sebab dan kesan

The perks of doing elective posting.