1/40: Kisah 25 Filsuf Barat - Matluthfi

بسم الله الرحمن الرحيم

Okey. Sebenarnya masa aku baca buku ini aku tak terfikir lagi tentang projek #40buku, (wow dah ada hashtag), jadi sebab itu jangan tanya kenapa ini buku pertama. Aku cuma ambil mana-mana buku yang ada di library rumah sebelum shoot ke Kuantan.

Apapun, let's start the review.

Ini kali pertama aku baca buku Mat sampai habis, sebelum ini ada je baca sikit buku dia Catatan Matluthfi, cuma tu buku orang jadi tak baca sangat pun. Kita pun maklum Mat ni jenis pelawak sikit, kalau sekali dia tweet memang ribu-raban RT dan likes. Jadi tak peliklah buku-bukunya memang diselitkan lawak yang kadang-kadang hambar. Haha.

Daripada intro dapat kita tahu yang buku ini essentially adalah terjemahan video-video dan buku The School of Life, projek pendidikan pop Alain de Botton, filsuf kontemporari dan penulis British.

Mat nak menyampaikan idea falsafah Barat kepada audiens orang-orang muda di Malaysia dengan cara yang mudah difahami. Kebanyakan kita rasa philosophy ini bidang yang memeningkan, jadi itu isu yang Mat cuba nak tackle.

Dia memperkenalkan 25 tokoh falsafah besar yang kita selalu dengar seperti Aristotle, Plato, Socrates, Nietzche serta lain-lain yang kurang dikenali orang awam macam aku seperti Schopenhaur, Wittgenstein dan Sartre.

Kandungan buku ini disusun secara kronologi zaman setiap ahli falsafah dari zaman Greek sehinggalah abad ke-20. Akan diceritakan secara ringkas biografi, perjalanan hidup serta sumbangan mereka terhadap ilmu falsafah itu sendiri yang menyebabkan mereka diangkat.

Bagi aku buku ini menarik kerana Mat berusaha memudahkan kita memahami bahawa persoalan-persoalan "kenapa? mengapa" telah pun cuba dijawab oleh  manusia sejak ribuan tahun lalu. Dan aku personally berpandangan, memang lah apabila tiada wahyu yang memandu, soalan ini tidak mampu dijawab. Tetapi memang usaha akal sendiri itu boleh jadi amat hampir dengan kebenaran kerana segala yang ada di alam ini memperkenalkan kita kepada Tuhan kerana kita yakin Tuhan yang mencipta serta memberi makna kepada semua. Siapa yang mencari, dia akan menemui.

Kerana itu tak pelik apabila sebahagian konsep dan pegangan filsuf ini adalah sebahagian daripada apa yang diajar dalam tradisi Islam sendiri, seperti Martin Heidegger, apabila ditanya apakah cara untuk hidup dengan lebih baik, dia menyarankan agar meluangkan banyak masa di perkuburan. Sejajar dengan hadith nabi, orang yang cerdik itu ialah mereka yang selalu ingatkan kematian.

Buku yang baik untuk pemula faham falsafah.

Tahniah Mat!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

The Legend of Kagutaba Village

Intifada al-Aqsa: Peristiwa, sebab dan kesan

The perks of doing elective posting.