Al-Ma'un: Menjadi benar pada jasad dan jiwa

بسم الله الرحمن الرحيم

"Adakah engkau melihat kepada orang-orang yang mendustakan agama?"

Allah menarik perhatian RasulNya saw, dan umumnya kita semua melalui sebuah pertanyaan. Siapa orang-orang yang mendustakan agama? Ad-Din juga pada pandangan lain membawa maksud Hari Kebangkitan itu sendiri. Kedua-duanya adalah makna yang tidak bertentangan. Kerana beriman dengan Islam itu sendiri meyakini pada hari akhirat.

Apa yang akan terlintas pada akal kita?

Mereka itulah manusia yang menolak dengan keras anak-anak yatim. Melihat sahaja anak-anak yatim sudah benci, apatah lagi membantu dan memperlakukan dengan baik. Jika menjadi wakil hartanya anak-anak itu, harta itu juga akan diambilnya tanpa hak.

Mereka itu jugalah orang yang tidak menganjurkan kepada memberi makan kepada orang-orang miskin. Bukan tidak memberi makan, bahkan menghalang orang lain dari memberi makan kepada orang-orang yang memerlukan. Sungguh busuknya jiwa mereka sehingga begitu sekali!

Manusia yang mendustakan hari akhirat itu adalah mereka yang mementingkan diri dan tidak ada sedikit pun rasa belas pada orang-orang miskin. Kerana tidak percayanya bahawa kejahatannya itu akan dibalas oleh Tuhan yang Maha Adil. Jika dia percaya, sudah tentu tidak berani memperlakukan orang-orang yang lemah sedemikian rupa.

Sungguh benar kata-kata bahawa jangan dilihat bagaimana layanan kita terhadap manusia yang setaraf atau lebih dari kita, tetapi lihatlah ketika kita berinteraksi dengan manusia yang lebih lemah daripada kita. Itulah tanda sejauh mana kita beriman kepada Allah ataupun kepalsuan jiwa yang ditutup dengan topeng luarannya.

Lalu Allah mengalihkan perhatian kita pada ciri-ciri yang seterusnya, mereka itulah manusia yang lalai dengan solatnya.

Bukanlah lalai itu terlupa bilangan rakaat kerana itu adalah kelemahan manusiawi. Tidaklah dihukum sebagai saahun di dalam syariat dan dimaafkan.

Akan tetapi lalai itu adalah pada tidak meletakkan fizikal dan jiwanya pada Allah. Dia menunaikan solat dengan rasa malas dan berat, tidak langsung memerhatikan bacaan al-Quran didalam solat, sengaja melambat-lambatkannya tanpa sebab yang munasabah, tidak langsung mengingati Rabb yang sedang disembahnya dalam solat itu.

Mereka ini juga hanyasanya solat kerana riya', mahu dilihat baik oleh manusia lain. Jika tidak ada orang lain bersamanya, maka diapun tidak akan solat, ataupun solatnya lalai dari mengingati Tuhan.

Dan akhirnya, mereka juga enggan menolong walaupun dengan al-ma'un. Sebahagian menyatakan bahawa al-maun bermakna zakat, sebahagian lain memberi pandangan bahawanya bermakna sesuatu yang tidak mungkin habis atau berkurang jika diberi, atau sesuatu keperluan asas; andainya tidak diberikan kepada orang yang meminta, makanya orang itu akan dilihat amat jengkel dan bakhil yang terlaluan.

Jika kita perhatikan, manusia yang mendustakan hari akhirat ini adalah melalui penipuan hatinya dan dimanifestasikan melalui perbuatannya. Adapun dia melakukan kebaikan dan dilihat baik dihadapan manusia, itu hanyalah semata-mata agar dipuji dan terlihat mulia.

Seorang mukmin itu beriman dengan jiwa, lisan serta amalannya. Dihadapan atau dibelakang manusia, dia tetap akan melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan.

Sama-samalah kita agar sentiasa bertaubat dan memohon perlindungan dari Allah agar kita dijauhkan dari tergolong dalam golongan munafiq.

Wallahua'lam.

Sumber: Tafsir al-Azhar, HAMKA. Tafsir Fi Zilal, SQ.




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

The Legend of Kagutaba Village

Intifada al-Aqsa: Peristiwa, sebab dan kesan

The perks of doing elective posting.